Tussen idealen en dwalingen
Verhalen over onderwijs
‘Lesgeven is water gooien naar lege flessen. In het donker. Hoeveel water in de flessen terechtkomt, zie je niet. Je hoort het wel voortdurend op de grond kletteren. En overal is het zeiknat.’
Tussen idealen en dwalingen verhaalt over de schoonheid en de zwaarte van het docentschap, waarom het onderwijs altijd tekortschiet en hoe moeilijk het is onderwijs succesvol te vernieuwen. De inspiratie voor het boek is afkomstig uit boeken, essays en pamfletten die geschiedenis schreven. Ooit zei Euclides: ‘De meeste ideeën over onderwijs zijn niet nieuw, maar niet iedereen kent de oude ideeën.’ Na het verschijnen van dit boek is dit niet langer vol te houden.
Commentaren:
'Een buitengewoon boeiende reis door de onderwijstijd. Dit werk biedt inzicht, relativeert en plaatst de grote actuele onderwijsdossiers in perspectief. Maar bovenal en vooral toont het de ziel en schoonheid van onderwijs en onderwijzen in de praktijk.'
> Symen van der Zee, Lector Vernieuwend Onderwijs aan de Hogeschool Saxion
‘Aangenaam verrast door de essayachtige verhalen over uiteenlopende aspecten van het onderwijs.’
> IJsbrand Jepma, Senior onderzoeker onderwijsachterstanden/gelijke kansen.
'Goede analyse van de onmacht van Nederlands onderwijsbeleid.'
> Didactief
'Voor Vlamingen is het leerrijk om te lezen hoe onze noorderburen worstelen met ‘onze’ onderwijsproblemen: dalende kwaliteit, blijvende ongelijkheid, falend onderwijsbeleid...'
> Jan Van Damme, emeritus hoogleraar onderwijseffectiviteit aan de KU Leuven
'Het kritisch kijken naar het verleden kan een tegenwicht bieden tegen misplaatste nostalgie en slecht doordachte toekomstplannen.'
> Sjoerd Karsten, emeritus hoogleraar onderwijsbeleid aan de Universiteit van Amsterdam.
'Ik vind het heel prettig lezen en goed doordacht.
> Martijn Meeter, hoogleraar Onderwijs Wetenschap aan de VU.
'Mooie invalshoek, met veel belangstelling gelezen. Het besef dat we in een meritocratisch onderwijssysteem werken vond ik een eyeopener.'
> Theo Bakker, Lector Learning Technology & Analytics aan de Haagse Hogeschool
‘Toegankelijk geschreven voor een brede lezersgroep, met name voor docenten en onderwijsprofessionals.’
> NBD Biblion